Kun syntyy tarve, alkaa etsintä.
Kuvittele tilanne…
Liisa ja Kalle ovat juuri saaneet pankilta lainan kylpyhuoneremonttia varten. Suunnitelmat uudesta kylpyhuoneesta voivat vihdoin muuttua todeksi. Enää pitäisi löytää remontille tekijä.
He istuvat pöydän ääreen, avaavat tietokoneen ja tekevät nopean Google-haun: ”kylpyhuoneremontti”. Lista täyttyy vaihtoehdoista.
Kuulostaako tutulta?
Mitä näkyvyydellä tarkoitetaan.
Yrityksille näkyvyys tarkoittaa läsnäoloa siellä, missä asiakkaat etsivät heidän palveluitaan ja tuotteitaan. Tämä tapahtuu lähes aina Googlessa.
Yhdeksän kymmenestä ostopolusta alkaa hakukoneista. Hakutulokset näkyvät sekä maksettuina mainoksina että orgaanisena listauksena. Google arvioi kaikkein relevanteimmat sivustot hakuun nähden ja muodostaa näin orgaanisten hakutulosten listauksen. Sivustosi sijoitus riippuu siitä, kuinka hyvin verkkosivustosi on rakennettu ja kuinka hyvin sisältösi vastaa asiakkaan tekemää hakua.
Noustaksesi näissä hakutuloksissa mahdollisimman korkealle tarvitset suunnitelmallista hakukoneoptimointia, eli SEO:a. Hakukoneoptimointi on yleisnimitys toimenpiteille, joiden tavoitteena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.
Kun sivuston sisältö, tekninen toteutus ja rakenne ovat selkeitä ja laadukkaita, yrityksesi voi sijoittua korkeammalle, näkyä useammilla relevanteilla avainsanoilla ja tavoittaa asiakkaat, jotka etsivät tarjoamiasi tuotteita ja palveluita. Yritykset, jotka sijoittuvat “luonnollisesti” näin, eli näkyvät korkealla orgaanisessa listauksessa, koetaan luotettaviksi ja vakiintuneeksi omalla alallaan.
Riippumatta siitä, mitä yrityksesi tarjoaa, suurin osa potentiaalisista asiakkaista käyttäytyy aivan kuten Liisa ja Kalle: he aloittavat etsimällä tarvitsemaansa palvelua Googlesta.
Yhdeksän kymmenestä ostopolusta alkaa hakukoneista. Hakutulokset näkyvät sekä maksettuina mainoksina että orgaanisena listauksena. Google arvioi kaikkein relevanteimmat sivustot hakuun nähden ja muodostaa näin orgaanisten hakutulosten listauksen. Sivustosi sijoitus riippuu siitä, kuinka hyvin verkkosivustosi on rakennettu ja kuinka hyvin sisältösi vastaa asiakkaan tekemää hakua.
Noustaksesi näissä hakutuloksissa mahdollisimman korkealle tarvitset suunnitelmallista hakukoneoptimointia, eli SEO:a. Hakukoneoptimointi on yleisnimitys toimenpiteille, joiden tavoitteena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.
Kun sivuston sisältö, tekninen toteutus ja rakenne ovat selkeitä ja laadukkaita, yrityksesi voi sijoittua korkeammalle, näkyä useammilla relevanteilla avainsanoilla ja tavoittaa asiakkaat, jotka etsivät tarjoamiasi tuotteita ja palveluita. Yritykset, jotka sijoittuvat “luonnollisesti” näin, eli näkyvät korkealla orgaanisessa listauksessa, koetaan luotettaviksi ja vakiintuneeksi omalla alallaan.
Riippumatta siitä, mitä yrityksesi tarjoaa, suurin osa potentiaalisista asiakkaista käyttäytyy aivan kuten Liisa ja Kalle: he aloittavat etsimällä tarvitsemaansa palvelua Googlesta.