topborn SEO

Miten voin tehdä hakukoneoptimointia itse?

Digimarkkinoinnin kentät ovat viimeisen vuosikymmenen aikana uudistuneet hurjaa vauhtia. Sosiaalinen media on nostanut päätään markkinointikanavana ja kiistämättä suuren määrän yleisöä tavoittaa tekemällä laadukasta sisältöä ja mainontaa eri somekanaviin. Mutta kun jotain todella etsitään tai halutaan tietää, on Google edelleen se paikka, josta ihmiset etsivät palveluita, tuotteita ja vastauksia kysymyksiin. Siksi verkkosivujen hakukoneoptimointi on tärkeää.

Aiemmin hakukonenäkyvyyttä saavutti helpommin tekemällä yksinkertaisia toimenpiteitä, mutta nyt hakukoneoptimoinnin vaatimustaso sekä kilpailu hyvistä sijoituksista hakukoneissa on muuttunut paljon. Enää oikeilla avainsanoilla täyteen ympätty teksti ei riitä, vaan tulee panostaa myös sisällön korkeaan laatutasoon, verkkosivujen sisäiseen optimointiin, navigointiin, linkityksiin sekä metateksteihin ja -otsikoihin.

Hakukoneoptimoinnin ei kuitenkaan tarvitse olla vain pelottava sanahirviö. Hakukoneoptimointia voi tehdä itse yllättävän helposti, kunhan on vain valmis kokeilemaan ja perehtymään sen ulottuvuuksiin rohkeasti. Tässä blogissa tutustutaan hakukoneoptimoinnin yleisimpiin keinoihin, joita jokainen voi kehittää omalla verkkosivustollaan.

1. Aloitetaan avainsanoista.

Ennen kun hakukoneoptimointia voidaan tehdä, tulee selvittää mitä hakusanoja tai -lauseita optimoidaan. Verkkosivulle tulee valita sopivat avainsanat, joilla haluat sivustosi löytyvän hakukoneista. Avainsanojen valinnassa on tärkeä rajata ne sanat ja lausekkeet, jotka kuvaavat palveluasi tai tuotettasi parhaiten. Hyviä avainsanoja ja lausekkeita voivat olla esimerkiksi ”Huoneistoremontti”, ”Huoneistoremontti Helsinki”, ”Huoneistoremontti Turku” ja ”Saunaremontti”. Avainsanojen valinnassa apuna voi käyttää esimerkiksi Googlen avainsanasuunnitteluun tarkoitettua työkalua.

2. Sivuston sisällön hakukoneoptimointi.

Kun avainsanat ovat selvät, on aika optimoida verkkosivun sisältö palvelemaan näiden hakusanojen näkyvyyttä.

Avainsanojen on tärkeä löytyä aihetta käsittelevän sivun otsikosta (H1) sekä kappaleiden alusta. Verkkosivun sisältö ja teksti ovat tärkeitä näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä. Asianmukaista tekstiä tulee sisällyttää sivulle riittävästi, sillä pidemmällä sisällöllä on yleensä parempi sijoitus. Tekstiä ei kuitenkaan tule rakentaa pelkästään avainsanoja toistaen, vaan tekstissä tulee panostaa uniikkiin, käyttäjää palvelevaan sisältöön, jossa avainsanat on sisällytetty tekstiin luonnollisella tavalla. Lisäksi avainsanaa kannattaa käyttää eri sanamuodoissa sekä tekstissä, että alaotsikoissa (H2, H3).

Itse sivustolla näkyvän sisällön lisäksi tulee panostaa metaotsikon ja metakuvauksen hakukoneoptimointiin. Niistä lisää seuraavaksi.

3. Meta Title.

Meta Title eli sivun metaotsikko on HTML-koodinpätkä verkkosivusi jokaisella alasivulla. Metaotsikko kertoo, mistä sivusta on kyse, ja se on otsikko, joka näkyy hakukoneiden hakutuloksissa. Metaotsikossa tulee näkyä sivun avainsana muodossa, joka on yksinkertainen ymmärtää, ja jota käyttäjä haluaa klikata siinä toivossa, että löytää vastauksen tekemäänsä hakuun.

Esimerkiksi Helsingissä toteutettavia huoneistoremontteja käsittelevän sivun metaotsikossa tulee olla avainsanat ”Huoneistoremontti Helsinki”, jolla palvelua todennäköisesti haetaan.

4. Meta Description.

Metadescription eli metakuvaus on hakukonetuloksissa näkyvän metaotsikon alta löytyvä kuvaus sivun sisällöstä. Kuten metaotsikko, myös metakuvaus on oma HTML-koodinpätkä verkkosivusi jokaiselle alasivulle. Avainsanat tulee sisällyttää myös metakuvaukseen, jonka optimaalinen pituus on maksimissaan noin 155 merkkiä. Kuvaus kannattaa kirjottaa erikseen tämän pituiseksi. Monet verkkosivutyökalut nappaavat metakuvauksen sivun tekstistä automaattisesti, mikäli sitä ei tehdä itse. Tällöin metakuvaus ei välttämättä ole hakukoneoptimoinnin kannalta järkevä ja liian pitkä metakuvaus saattaa leikkaantua hakukoneen toimesta muotoon, joka ei palvele sen tavoitetta.

5. Kuvien hakukoneoptimointi.

Tässä vaiheessa olet oppinut, että avainsanojen on tärkeä löytyä sivun pääotsikosta, metaotsikosta, metakuvauksesta sekä sivuston varsinaisesta tekstisisällöstä. Näiden lisäksi myös verkkosivuiltasi löytyvät kuvat kannattaa hakukoneoptimoida. Kuvien hakukoneoptimoinnissa kyse on kuvatiedoston nimeämisestä sekä Alt-tekstistä eli HTML-koodinpätkästä, joka kertoo hakukoneelle kuvan sisällön. Nämä molemmat on hyvä optimoida kuvaamaan sitä, mistä sivulla puhutaan.

Hyvä tiedostonimi voi olla esimerkiksi ”huoneistoremontti.jpg” sen sijaan, että tiedostonimi on kuvasta alun perin löytyvä ”IMG_9872.jpg” tai vastaava epämääräinen nimi. Hyvä ALT-teksti puolestaan kertoo kuvasta mahdollisimman tarkasti, mutta ei toista sivuston muuta tekstiä. Alt-teksti antaa lisätietoa käyttäjälle, joka ei näe kuvaa. Alt-tekstin tulee olla selkeä, yksinkertainen ja lyhyt: korkeintaan noin 125 merkin pituinen.

6. Sivuston sisäinen linkitys.

Käyttäjiä kannattaa ohjata etenemään verkkosivullasi sisäisten linkitysten ja toimintakehotusten avulla. Tämä parantaa paitsi sivustosi kävijäkokemusta, myös auttaa hakukoneita löytämään sivustosi. Kun toisiinsa liittyvät sivut on linkitetty loogisesti, Google tunnistaa sivujen sisällön paremmin ja auttaa näin verkkosivuasi nousemaan Googlen hakutuloksissa.

Voit esimerkiksi käyttää tekstin sisäisiä hyperlinkkejä sekä CTA (Call-to-action) -painikkeita. Nämä toiminnot ohjaavat käyttäjää tekemään muun muassa seuraavia toimenpiteitä: ”Lue lisää” siirtyminen toiselle alasivulle tai ”Ota yhteyttä” siirtyminen yhteydenottolomakkeeseen tai yhteystietosivulle.

7. Sivujen URL-rakenne.

Vielä viimeisenä on hyvä tarkistaa, että sivujen URL-osoitteet ovat hakukoneoptimoinnin kannalta hyvin rakennettuja. Kuten kaiken yllä mainitun, myös URL-osoitteen, eli sivun linkin, tulee kertoa, mistä sivullasi on kyse.

Hyvä URL-osoite sisältää avainsanasi, esimerkiksi:
verkkosivusi.fi/huoneistoremontti
verkkosivusi.fi/huoneistoremontti-helsinki
verkkosivusi.fi/huoneistoremontti-turku

Sukella rohkeasti hakukoneoptimoinnin maailmaan!

Hakukoneoptimointi voi tuntua ylikulutetulta ja korostetulta termiltä, mutta tulet huomaamaan, että se ei ole turhaa. Onnistuneella hakukoneoptimoinnilla voit oikeasti saavuttaa tuloksia Google-näkyvyydessä. Verkkosivusi hakukonenäkyvyys on ensiluokkaisen tärkeää, mikäli haluat tuotteesi tai palvelusi olevan digimarkkinoinnin kentällä kilpailukykyinen. Aloita siis sivustosi hakukoneoptimointi rohkeasti ja ennakkoluulottomasti. Muutosten tekeminen kohti sivustosi parempaa optimoitumista kannattaa!

8. Ulkoinen hakukoneoptimointi osana onnistunutta hakukoneoptimointia.

Kun sivuston sisäinen hakukoneoptimointi on saatu kuntoon, tulee katseet suunnata ulkoisen hakukoneoptimoinnin pariin, mikä koostuu oleellisesti sivullesi johtavista linkityksistä. 

Lue lisää hakukoneoptimoinnista

SEO uutiset.

Hakukoneoptimointi.

Google Ads.

Verkkosivukehitys.

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan käyttökokemuksen verkkosivustollamme. Jatkamalla hyväksyt tämän.